Innovation awards
De winnaars van de
Innovation Awards 2025
zijn bekend!
Benieuwd wie dit jaar in de prijzen viel?
Check snel hieronder!
FOOD
GREENYARD FROZEN BELGIUM - GIGI GELATO
Gigi is een merk dat fruit én groenten op innovatieve manieren combineert om een gezond alternatief te creëren voor de traditionele verwennerij van gelato.
Gigi biedt een pure-plant voedselervaring, zonder zuivel, additieven of kunstmatige aroma’s. Gebaseerd op de nieuwste trends in het combineren van voeding, verrast het consumenten met een heerlijke, romige textuur en natuurlijke smaken.
De bestaande Gigi-productrecepten zijn altijd gebaseerd op fruit en minstens 1 groente. Ze zijn “romig zonder room”, goed voor mensen met een lactose-intolerantie en bevatten veel minder calorieën dan traditionele ijsproducten.
Hun assortiment bestaat momenteel uit 7 originele smaken. Wat denk je bvb. van
ananas | spinazie | kiwi,
banaan | witte pompoen | kaneel of
avocado | komkommer | dille
BEVERAGES
OLMI FERMENTS - OLMI BEETROOT BEER
OLMI Beetroot Beer is een alcoholvrije, bruisende drank op basis van gefermenteerde rode biet, een vernieuwend ingrediënt in de wereld van alcoholvrije dranken.
De robijnrode kleur, lichte en verfrissende body en subtiel aardse smaak geven OLMI een uniek karakter.
100% natuurlijk en laag in calorieën, biedt het een verrassend alternatief voor klassieke frisdranken en alcoholvrije bieren.
Dankzij het gelaagde, niet te zoete smaakprofiel spreekt OLMI vooral de volwassen fijnproever aan.
Een originele en eigentijdse toevoeging aan elk alcoholvrij assortiment. Ideaal als aperitief, bij het eten of gewoon als verfrissende dorstlesser.
TECHNOLOGY
LIGHTSPEED - BENCHMARKS & TRENDS
Lightspeed Benchmarks & Trends is een analysetool die begin juni in de Benelux gelanceerd werd en geïntegreerd is in het Lightspeed Restaurant kassasysteem.
De tool geeft horecazaken realtime inzichten in hun prestaties en vergelijkt deze met relevante concurrenten in de lokale markt. Dankzij gepersonaliseerde benchmarks en historische data zien ondernemers in één oogopslag of hun omzet, prijzen, bezetting of gasttevredenheid boven of onder het marktgemiddelde ligt.
Maar de tool gaat verder dan doorsnee sectorcijfers: het levert hyperrelevante en bruikbare data die helpt om gefundeerde beslissingen te nemen. Horecazaken kunnen hun menu en prijsstrategie verfijnen, hun personeelsinzet optimaliseren en nieuwe kansen ontdekken voor upselling of promoties. Met enkele klikken krijgen ondernemers toegang tot grafieken en inzichten die normaal enkel voor grote ketens beschikbaar zijn.
Uniek is dat de benchmarks volledig afgestemd zijn op type zaak en locatie. Ondernemers worden niet overspoeld met algemene cijfers, maar ontvangen directe vergelijkingen krijgen die écht relevant zijn en datagedreven strategieën haalbaar maken voor elke horecazaak.
Daarnaast voorspelt de tool trends met historische data en AI-modellen, zodat restaurateurs niet alleen reageren op wat er gebeurt, maar ook vooruit kunnen plannen. Dit helpt bij cruciale beslissingen zoals voorraadbeheer, promoties en personeelsplanning.
KITCHEN EQUIPMENT & SUPPLIES
CNUDDE - PRINT PEN
Met de Print Pen en de Upfoam®-technologie van Cnudde til je de presentatie van dranken naar een hoger niveau.
Deze innovatieve tool maakt het mogelijk om logo’s, ontwerpen of persoonlijke boodschappen rechtstreeks op cocktails, koffies of andere dranken te printen. Tot wel 3.500 prints per cartridge.
De eetbare inkt is beschikbaar in verschillende kleuren en zorgt voor een verbluffend resultaat dat klanten verrast én bijblijft.
De Print Pen is ideaal voor horecazaken, events of merk activaties en biedt een unieke manier om elk drankje te personaliseren. In een tijd waarin beleving centraal staat, versterkt deze tool de merkidentiteit en zorgt het voor een onvergetelijke ervaring, glas na glas.
FURNITURE & DECORATION
Fine Dining & Living - Fine2Dine EcoMade
Fine2Dine innoveert als eerste tablewaremerk een 0% emissie-productie.
Het Belgische bedrijf staat al jaren bekend om zijn robuuste, duurzame én creatieve collecties die chefs en horecaondernemers inspireren om hun tafels steeds opnieuw verrassend te presenteren.
Met de introductie van EcoMade gaat het merk nu een stap verder: een servies dat volledig emissievrij, lokaal en zonder fossiele brandstoffen wordt geproduceerd.
Bovendien bieden ze een unieke collectie tafelservies, waarin horecaprofessionals de volledige vrijheid hebben om het servies te personaliseren. Dit wat zowel de vorm als de afwerking van de borden betreft.
“We willen bewijzen dat design, kwaliteit en duurzaamheid perfect samengaan,” klinkt het vanuit Fine2Dine. “Met EcoMade tonen we dat de tafel van morgen niet alleen stijlvol, maar ook toekomstbewust kan zijn.”
HOTEL EQUIPMENT & SUPPLIES
Hotek Hospitality Group - Your Mobile Key
Deze cloudgebaseerde oplossing geeft hotelgasten veilige toegang tot hun kamer via hun smartphone. Hiervoor hoeft geen app gedownload te worden, wat een veelvoorkomende drempel bleek.
Het platform is meer dan een digitale sleutel: het combineert directe toegang met realtime communicatie en extra serviceopties. Daarmee wordt niet enkel de gebruikservaring verbeterd, maar ook de gastrelatie versterkt.
Hotek ontwikkelt zijn technologie met behoud van volledige controle over zowel softwareontwikkeling, databeveiliging als privacy, met de hoogste kwaliteitsnormen als resultaat. Door te werken met een webapp in plaats van Bluetooth, wordt het risico op hackpogingen en privacy-inbreuken aanzienlijk verminderd en zorgt Your Mobile Key voor een stabielere, veiligere en gebruiksvriendelijke ervaring voor zowel de gasten als het hotelpersoneel.
SUSTAINABILITY AWARD
FOODWIN
Wereldwijd belandt maar liefst één derde van al het geproduceerde voedsel in de vuilnisbak, terwijl 1 op 9 mensen honger lijdt.
FoodWIN is dé referentieorganisatie in België in de strijd tegen voedselverspilling. Ze zet zich in voor een wereld zonder voedselverspilling door de krachten te bundelen met grootkeukens, hotels, restaurants en lokale overheden. En met succes! De meer dan 200 keukens die ze momenteel ondersteunen, rapporteren gemiddeld 35% minder voedselverspilling.
Hierbij maken ze gebruik van een specifieke meettool om de voedselverspilling te meten. Op basis van die meetgegevens bezorgt FoodWIN een rapport aan de klant waarin verschillende resultaten worden weergegeven zoals voedsel verspild per jaar, kosten van dat verspilde voedsel, percentage bordresten, …
Onlangs ontwikkelden ze een nieuwe online meettool die gebruiksvriendelijker en minder foutgevoelig is, en die ook zorgt voor een snellere opvolging waardoor het voor organisaties nog veel gemakkelijker is om hun voedselverspilling te gaan meten.
Daarnaast is FoodWIN betrokken bij het project ‘Slimme weegschalen‘ waarbij horecazaken de kans krijgen om gratis een weegschaal met slimme camera te gebruiken om hun voedselverspilling in kaart te brengen. Het project is van Artevelde Hogeschool en de Stad Gent met ondersteuning van VLAIO. De coaching van de restaurants gebeurt door FoodWIN.